GÜNDOĞMUŞ HALK KÜLTÜRÜ (ÇELİK ÇOMAK)

  Oyun iki kişi veya iki grupla oynanır

 

Oyun iki kişi veya iki grupla oynanır. Oyun aracı olarak, 3050 cm uzunluğunda bir sopa (Çomak) ve 10-15 cm, uzunluğunda bir ucu yan tutularak damak yapılmış bir "çilliktir." Biz oyunu
iki kişi oynuyormuş gibi anlatacağız.

Oyun grupla oynanınca fark şudur:
Aynı takımın oyuncuları arkadaşlarının kaldığı yerden devam ederler. Oyun yerine üstü düzgün bir taş konur. Oyunculardan birisi bu taşın yanında sopa ve çillik ile bekler. Diğer oyuncu
çilliğin geleceğini tahmin etttiği bir noktada bekler. Birinci oyuncu az sonra anlatacağımız hareketlerle çilliği ileriye atar. Karşıdaki oyuncu bunu havada yakalamaya çalışır.

Yakalarsa oyuncular yer değişir. Yakalayamazsa çilliğin düştüğü noktadan çillikle ebe taşını vurmaya çalışır. İkinci oyuncu çilliği atanca eğer çillikle ebe taşının arkasındaki mesafe
çomaktan kısa ise oyuncular yine yer değişir. Mesafe uzunsa, sopa ile ölçülür ve dokuza kadar sayılır. Dokuza gelince "dıkız" denilerek bir sonraki harekete geçilir. Her defasında sayıya
kalınan yerden devam edilir.

Oyunnun hareketleri:
1-Köklek: Ebe taşının yanındaki oyuncu sopanın bir ucundan tutar. Çilliği eline alır ve çomakla artı işareti yapacak şekilde yerleştirir. Çomağı savurarak çilliği havalandırır, daha yere
inmeden bütün gücüyle çomakla çilliğe vurur. Amaç çilliğin rakip oyuncu tarafından tutulmadan mümkün olduğunca ileri de bir noktaya düşürülmesidir.

2-Cimbit: Oyuncu sopayı bir ucundan tutar sopayı tuttuğu elinin baş ve işaret parmaklarıyla çilliği de tutar. Bu şekilde çilliği havaya savurur. Yere düşmeden de sopayla hızlıca vurur.

3-Uçlak: Sopanın bir ucundan tutar. Öbür ucunda (büyük T harfine benzer şeklide) çilliği yerleştirir. Sopayla çilliği havanlandırır ve yere düşmeden hızla vurur.

4-Artlak: Oyuncu sopayı belinin arkasınadan uzatır. Ucuna, uçlakta olduğu gibi çilliği yerleştirir. Çilliğin şeklini bozmadan havanlandırır, çomağı öne yerleştirip hızla vurur.

5-Gıllı: Oyuncu bir ayağını kaldırır. Dizinin altından çomağı uzatarak ucuna yine çilliği yerleştirir. Bu haldeyken çilliğe vurur.

6-Soklak: Çilliğin damaklı ucu yere sokulur. Sopayla kuvvetlice vurulur.

7-Pat: Ebe taşının üzerine bir kısmı taşacak şekilde çillik yerleştirilir. Taşan kısma çomakla sert bir şekilde vurulur.

8-Yer Çilliği: Çellek, damağı öne ve yere bakacak şekilde yerleştirilir. Sopayla önce damağa vurularak çillik havalandırılır, hemen yere inmeden hızla vurulur.

9-Çel: Oyuncu, sopa tutmadığı elilye çiliği eliyle havaya atar. Yere inmeden sopayla vurarak ileri gitmesini sağlar. Bu oyunun son hareketidir. Rakip oyuncu ebe taşına doğru
çilliği atınca birinci oyuncu çomakla çilliği uzaklaştırmaya çalışır. Çillikle ebe taşının arasındaki mesafe oyuncunun istediğine göre uzayıncaya kadar dokuzuncu hareket devam eder.

Oyuncu mesafeyi yeterli bulduğu zaman ebe taşı ile çillik arasındaki mesafeyi çomakla ölçer. Her çomak ölçüsü kazanılan bir köledir. Bu mesafe diyelim ki 53 çomak uzunluğunda geldi
buna göre birinci oyuncu 53 köle kazanmış olur. İkinci oyuncu köleleri kurtarmaya çalışır.
Oyuncuların her hareketi 3'er defa deneme hakkı vardır. Üçüncüde de yapamazsa hakkı biter. Oyuncu yer değişirken oyun baştan başlamaz. Her oyuncu kaladığı hareketten devam eder. Köle
kazanıldıktan veya kurtarıldıktan sonra oyuna baştan başlar.